Project 1 xv920 1981

De originele XV 920

xv920 pics xv750 chopper

Nou is tie nie mooi?

 

STRIPPEN DIE HAP!!!!!!!!!!!!!!

xv920 pics xv750 stripped

Stukken beter!!!

 

En nu van achter:

xv920 pics xv750 chopper

 

Dragbar wordt nog verwijderd
Garage wordt nog opgeruimd!
… een keertje

Subframe afgezaagd.

xv920 pics xv750 chopper

OK dan kan het nu beginnen!

Had in de Bigtwin een stuur gezien wat ik wel wilde.
Z-bar maar dan anders.
Ben naar een eigenbouwer gegaan die hem wel voor me wilde maken.

xv920 pics xv750 chopper

NB. Tennisbal is voor mijn zoontje. Stuur zit bij hem op ooghoogte.

Meteen ook even naar Boonstra in Ureterp geweest. Tip!
Deze vraagt nog redelijke prijzen voor onderdelen.
Tankje gehaald van een XV920 Virago.
Model voor zadelplaat gemaakt

xv920 pics xv750 chopper

Spiegeltjes gekocht bij Jac. Schoofs in Lommel (B.)
Duurste onderdeel tot nu toe.

teardrop mirror

Via marktplaats forward controls op de kop kunnen tikken. Moeten nog worden aangesloten.

virago forward control

Er is nog heel wat te doen voor de motor op de weg kan.
Allereerst de bedrading aan de voorkant.
Kijk eens naar de verschillende soorten spagettie.

xv920 wiring

Kijk es even wat ik onder het zadel nog moet wegwerken.
Originele plastic bakje heb ik verwijderd. Deze zit te hoog op het frame
waardoor de zithoogte te veel wordt.

Ook nog veel poetswerk zo te zien.
Subframe is afgezaagd precies achter de dragers van het subframe.
Mogelijk laat ik de buizen open aan de achterkant
zodat er later nog een extra zitje op kan worden geschroefd.
(Moest ik mijn zoontje beloven, kon hij ook mee.)

Heb van karton een malletje gemaakt voor een bakje
wat in het subframe wordt gehangen.
Altijd makkelijk om dit van karton te maken.
Je kunt het zo vaak mogelijk verprutsen als je wilt.


Achterlichtje van een HD. Zogenaamde Tombstone.
Chroom wordt nog in de kleur van het spatbord gespoten.

OK. Weer een update. Dit achterlicht is er inmiddels weer vanaf gehaald.
Heb de hele motor nog eens onder de loep genomen en was er niet tevreden over.
De lijn van de motor klopte niet. Achterlicht vond ik ook te klassiek.
Spatbord heb ik afgezaagd en de bevestigslippen op het spatbord heb ik andersom
gebogen zodat het hele spatbord 2 cm dichter op de band komt te liggen.
Spatbordsteunen heb ik eraf gehaald en worden weer opnieuw bevestigd.

 

Zadelplaat heb ik met de haakse slijper in de definitieve vorm geslepen.
Aan de voorkant een sleuf geslepen zodat het zadel onder het
bevestigingspunt van de benzinetank kan worden geschoven.

Malletje voor de rechterzijkant. Uit 1 mm dik alu heb
ik de zijkanten met de decoupeerzaag gezaagd.

Met tape de zijkanten vastgezet zodat er straks de gaten
in kunnen worden geboord voor de popnagels.

Zo ziet het er schuin van boven uit.

Spatbord aan de voorkant is van een Harley FXD.
Heeft dezelfde diameter als een XV.
En zo van de zijkant.

Accukapje aan achterzijde afgezaagd moet nog even dicht worden gemaakt.

Ander stuur gemonteerd (86 cm dragbar)
Staat eigenlijk ook best geinig.

Spiegels gemonteerd
Toerenteller verwijderd en km-teller centraal geplaatst
d.m.v. de beugels waar de claxons aan waren bevestigd.
Zal er nog wel een detailfoto van maken.
Achterband is nog steeds aan de smalle kant.
Als het project lang genoeg duurt is het vanzelf weer in om een smalle band te hebben.

We gaan nu het zadel bekleden.

Foam en bodemplaat ingesmeerd met bisonkit even laten drogen

en tegen elkaar gedrukt. Plankje erop met lijmklemmen

Heb het foam nog wel op enkele plekken moeten insnijden

om de rondingen van de bodemplaat te volgen.

Stanleymes gebruikt om laatste restje foam weg te snijden

Rest mij nu nog de taak om een stuk leer te vinden en dit

fatsoenlijk om het zadel te werken.

Even een foto met het zadel erop

Eentje met de baas erop

 

OK en dan nu het spannendste deel………

De bike is weggebracht naar de makert (dinsdag 1 maart.)

Beetje last van de sneeuwval maar toch maar gebracht.

OPDRACHT:
Carbs synchroniseren,
benzineslang verlengen,
kleppen stellen,
accu controleren/vervangen.

kosten € ???

Stand van zaken op dit moment:
Donderdagavond (9 maart) werd ik gebeld over de xv920. In eerste instantie
dacht hij dat het blok aan gort was. Alles rammelde en tikte.

Nadat hij het blok had opengeschroefd bleek dat door de vorige eigenaar
de nokkenaskettingspanners er verkeerd op gemonteerd waren.
Na dit te hebben hersteld draaide het blok geweldig. Heel soepel zonder bijgeluiden.

Begint me nu duidelijk te worden waarom ik er maar 400 Euro voor hoefde te betalen.
Helaas was de startmotor erg slecht. Hij stonk verschrikkelijk. Dus deze is overleden.
Bij Boonstra in Ureterp een gereviseerde gekocht (€ 200,=.) Zaterdagmorgen (11 maart) opgehaald

en afgeleverd bij de reparateur.

 

Afgelopen zaterdag (25 maart 2005) heb ik even gebeld met de reparateur.
Motor is klaar. Kosten 170 Euro. Denk aan de 200 Euro voor de startmotor
en de totale kosten zitten op 370 Euro.

MAAAAAAAAAAAAAAAAR…………

 

Hij rijdt weer na ongeveer 7 jaar te hebben stilgestaan. Het verbouwen kan weer doorgaan.
Moet nog wel een boel onderdelen verkopen om weer budget te krijgen.
Het moet tenslotte een low budgetbike blijven.

 

Dinsdag 29 maart 2005

 

De fiets vandaag opgehaald
De makert reed me al tegemoet.
Wauw wat een sound. Klinkt een beetje als een Ha Ha..
vette V-twin.

Het starten van dat ding..
Het blijft debiel klinken maar heeft ook zo zijn charmes.
Je weet tenminste meteen dat het om een XV gaat.

We hadden ook nog een LTD (http://www.chopperbuilding.tk) meegenomen voor onderhoud.
Stomme motoren die LTD’s. Doe je de spanband los valt ie meteen om.
Resultaat: Haakse deuk in de tank. Maar dat terzijde. Was toch van m’n broer.
Hier weer een paar pikkies.

Even netjes parkeren…

Fiets eraf en de schuur in.

Boswachterskleur wordt zwart met swarte strepen en zwarte vlammen.
JAJA, verzin het maar.

 

Oké daar was tie weer.
Ben met een ander project bezig geweest dus de XV heeft
even wat te weinig aandacht gekregen. Heb inmiddels er een
ander achterlicht op gezet en ben van diepzwart overgestapt
op donkerblauw metallic gecombineerd met grijs metallic.

Inmiddels profisorisch een koplamp van een 454LTD erop gezet.
Lulletje als achterlicht gemonteerd. Honda spiegeltje.

Heb al een rondje gereden op de chopper. Reed goed
maar niet comfortabel. Een niergordel zou geen overbodige luxe zijn.
Misschien zitten er daarom wel van die
dikke zadels op die XV’s. Het schakelen
gaat nog wat lastig. Het pedaal zit te hoog.


De forwardcontrols verstellen
.
Het zadel nog bekleden.
Koplamp bevestiging maken. Alles spuiten

Dus…. Er moet nog wel het een en ander gebeuren.

Zit wel een scheetje beef. Moet nog even bijwerken denk ik.

 

Donderdag 16 juni. Eerste echte rit. Nou Rit. 10 kilometer.
Het begon eigenlijk met het feit dat de accu leeg was. Powerstation erop
aangesloten en hij liep in 1 keer. Even een ritje van Emmeloord naar Tollebeek.
We gaan maar even niet tanken want dan sta ik straks bij het tankstation stil
met een lege accu. Net 4 kilometer voor Tollebeek begint hij slecht te lopen.
Vermoedde al zoiets dat het met de brandstof te maken had.
Op reserve gezet maar dit was ook zo op. Mijn broer is teruggereden
en heeft een Jerrycan met benzine opgehaald. Benzine erin en starten.
Niet lopen dus. Opeens kreeg ik natte voeten want de benzine liep
door het blok de uitlaat weer uit.

Niet best!!!

Heb hem bij een boer geparkeerd en een dag later weer opgehaald.
Waarschijnlijk is de vlotter blijven hangen door de rommel die er in de tank zat.
Eind volgende week gaat ie weg voor een grote schoonmaakbeurt.

Ben er in de korte rit wel achter gekomen dat er nog wat dingen
moeten worden aangepast. Het schakelpookje moet verbreed worden.
Het rempedaal moet omhoog. En de zitting is te hard.

Voor de rest een beest van een motor en rijdt ontzettend VET cool
zoals mijn zoontje dat zegt.

 

Ben weer eens wezen brainstormen over de achterkant van de motor.
Staat me eigenlijk niet zo aan. Ik heb een oude gordijnroede verbogen en als mal gebruikt.



Spatbord is verwijderd. Extra framebuis gaat als spatbordje dienen.
Voordeel ten opzicht van het oude spatbord is dat meer ruimte heb voor het inveren.
Zaterdagochtend een paar 20 mm dikwandige buizen in de juiste vorm gebogen.
Ze moeten nog op maat worden gemaakt en in het midden aan elkaar worden gelast.

 

Maandag 11 juli heb ik de motor weggebracht naar de makert die hem
helemaal heeft schoongemaakt en ook nog even een bezinefilter ertussen
heeft geplaatst. Heb ook nog een tweedehands accu (low budget hé) erop
gekregen. Zaterdagavond was het zover. Om half acht de motor opgehaald uit
Tollebeek. Hij reed perfect. Mooi geluid en lekker pittig. Ben tot tien uur nog
bezig geweest in de garage om hem profisorisch rijklaar te maken.

Beetje plakband hier

Beetje plakband daar

Nog wat plakband en klaar.

Zadeltje moet nog worden bekleed.
Beste butklus. Heb me er een beetje op verkeken. Ontwerp van het zadel is leuk
maar ontiegelijk shit om te bekleden. Koste me de nodige uurtjes.

Allereerst gaan we de bodemplaat met folie bedekken zodat het straks geen
spons wordt als het regent. Niet dat ik in de regen ga rijden. Heb ik jaren gedaan
en ik ben redelijk genezen.

Folie zit erop en nu aan het werk. Stukje skaileer bij Marco meubelen in
Marknesse gekocht 10 Euro. Een prikkie. Vlekken zijn overigens waterdsruppels.

Nu er omheen spannen. Met popnagels zet ik alles vast. Dit valt echt tegen.
Het volgende zadel wat ik ga maken in de toekomst wordt errug simpel.

Bijna klaar.

Nu dan het “achterspatbord”. OK het zal weinig bescherming tegen
regen geven maar het lijkt me toch wel cool. Op maat gezaagd met
de haakse slijper en vervolgens aan elkaar gelast. B.T.W. Bedankt Pa
voor de lessen in lassen.

Stukje plaat erop en vastgepopt.

Nu nog even wat plamuur erop.

Moet even drogen dus gaan we verder met het aanpassen van het zadel.

Met de haakse slijper gaan we netjes het lijntje volgen.

Nu nog even bijschuren en het leer kan vast worden gehecht.

OK. Het einde nadert. Subframe moet worden gespoten en gemonteerd.

OK. Nu in elkaar zetten
xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper

De fotograaf !!!! Echt waar !! 4 jaar !!

Wijzigingen in het totaal maakt het altijd spannend. Achterlicht wordt vervangen
Dit moet hem worden.

Simpel maar doeltreffend. Stroomprobleem wat ik met de koplamp had is inmiddels ook
verholpen. De zekeringshouder was iets geoxideerd en maakte geen contakt meer.

Kentkenplaathouder moet worden gemaakt.

Het is een echte weekkalender van kantoor. Maat is perfect.

Zo gaat ie worden. Nu nog even spuiten.

VOLTOOID