Project 2 xv920 Military Bike

Nieuwe ronde nieuwe kansen.

De bedoeling is om er nu weer eens iets totaal anders van de maken.

xv920 pics xv750 chopper

Van achteren
xv920 pics xv750 chopper

Nog een
xv920 pics xv750 chopper

De tankbevestiging van de oude tank wordt weggeslepen.
xv920 pics xv750 chopper

Flink slijpen. Vonkjes vond ik ook wel stoer.
Vandaar nog een foto.
xv920 slijpen

Als alles weggeslepen is kunnen we een gat gaan boren.
Op het rode stipje dus.
gat boren

Nu een draadje tappen.
draadtappen

En verder nadenken over de tankbevestiging aan de voorkant.

Als ik er uit ben dan zal ik hier weer laten zien hoe ik het gedaan heb.

Heb een poosje getwijfeld over de tank maar ben er nu uit.
Ik begon met een xv920 tank. Toen en xv920 Virago. Toen een
Shadow 1100 tank een xv750 nieuw type. Daarna nog een XJ650
Maxim tank. En nu defintief een XV750 oud type tank.
Heb dus alles uitgeprobeerd. Je mag het ook besluiteloosheid noemen.

Maar hier is tie dan met xv750 tank. De nieuw basis voor chopper-2
xv920 pics xv750 chopper

Blauwe subframe ga ik verlassen. Past nu niet meer in het totaalplaatje.
Bedrading die profisorisch onder het zadel was weggewerkt gaat naar
het luchtfilterhuis. Er komen straks 2 konisch gevormde K&N luchtfilters op.

Omdat ik op 6 mei naar de motormarkt in Raalte wil met de de motor gaan we
niet te veel in 1 keer aanpakken. De rest komt later wel.

Heb een nieuw stuur waarvoor de hele zooi moet worden aangepast.
Het is namelijk een 1″ Z-bar. Standaard bij xv920 is 22mm.
z-bar xv920

Ten eerste passen de risers niet meer. Dus:

Nieuwe risers
risers

Handvatten passen niet meer. Dus:

Nieuwe handvatten

Rempot en koppelingshendel passen natuurlijk ook niet meer dus:

Andere hendels van een HD softail


Heb ze even op de motor gepast maar leek voor geen meter. Veel te grof.
Voor een goede prijs heb ik ze weer doorverkocht en heb meteen besloten

dat de originele moeten worden aangepast zodat ze gaan passen.

Verder moet er een nieuw zadel op worden gefabriekt. Samen met deze crimineel
even een schets gemaakt van de nieuwe bodemplaat.
Let ook vooral even op de Spiderman pantoffels

Zo ziet het er ongeveer uit op dit moment.
xv920 pics xv750 chopper

En met de baas erop. Geen SPIDERMAN maar wel pantoffels.
xv920 pics xv750 chopper

Nu de schone taak om dus alles passend te maken. Zal teen en tander wel weer op
camera
vastleggen.

Zoals inmiddels bekend is niets zo veranderlijk als het weer, behalve mijn
ideeen over de xv-xhopper2. Heb het stuur verkocht en mn oude dragbar
weer opgezocht. Heb het oude verzaagde xv920 achterspatbord nog verder verzaagd.
Subframe is inmiddels verkleind en verlaagd. Heb tussendoor nog wat piccies gemaakt
maar fotos zijn alweer gedateerd. Binnenkort updates.

xv920 pics xv750 chopper

En nog één.
xv920 pics xv750 chopper

En nog één..

Zoals je ziet is er nog genoeg te doen.

O.k. even een update. Subframe achter is afgezaagd en verlast. eerlijk toegegeven
heb ik het frame weggebracht naar een kennis die het goed heeft (TIG) afgelast.

Heb vervolgens zelf een strip op het frame gelast (MIG) waar de bouten van de achterkant
van het zadel op worden bevestigd. Tevens van 3 mm dik staal een bevestigiingsplaat
geslepen en aan elkaar gelast. Yep, helemaal zelf en het zit nog vast ook. Luchtfilterhuis
doet nu dienst als bedradingshuis. Het luchtfilter heb ik eruit gesloopt. Op het oude
luchtfilterhuis komt een extern luchtfilter. Dus geen 2 zoals eerder vermeld maar 1.

Op dit moment ziet de motor er als volgt uit. Zal z.s.m wat detailfotos maken van de
gelaste onderdelen.

xv920 pics xv750 chopper

Nog één:
xv920 pics xv750 chopper

En weer één

De lijn vind ik op het moment wel OK.
Van de motor dan..

Dit model bevalt me beter.

De laatste:

 

Heb net deze week andere halfopen dempers gekocht. Weet nog niet
hoe ze klinken omdat de bedrading en de accu er nog uit liggen maar
dat is iets voor na de vakantie. Tot die tijd rij ik vrolijk rond op mn XS400.
Heb ook maar een nieuw luchtfilter gekocht in duitsland via louis.de.
Moest toch nieuwe luchtfilters voor de XS400 hebben.

Hier nog even een plaatje van de nieuwe dempers.
xv920 pics xv750 chopper

Stuur is overigens ook nieuw. Moet nog even voorover worden gezet. Staat beter volgens mij.

16-08-06: Ben inmiddels weer eens van gedachten veranderd. Wil proberen een achterspatbord
van een softail heritage te plaatsen. Hiervoor heb ik een spatbord besteld via marktplaats.
Verder om deze op te hangen aan het frame twee fenderstruts van een softail besteld. Weet nog niet
of het gaat passen allemaal. Ook niet of het een beetje een porum is. Vondt het spatbord er
wel cool uitzien.

Hier alvast een paar plaatjes van de bestelde artikelen.

De struts zullen zijn zoals deze hieronder

Als ze binnen zijn even kijken hoe ik ze aan het frame monteer.
Zadel kan dus ook weer in de verkoop als blijkt dat het toch een porum is.

21-08-06. Zadel is inmiddels verkocht en struts staan weer op internet. Past niet en
is ook niet passend te maken. Ga ze nu dus zelf maken. Spatbord heb ik aleven gepast.

Met dank aan mijn lieftallig assistente. Met jas (23 graden buiten.) En dat noemt zich dan
je zwager. Maar goed, zo gaat het er ongeveer uitzien.

Op de volgende foto’s is te zien dat ik zelf fenderstruts moet maken om het spatbord op te hangen.


xv920 welding

Belangrijk is ook om te weten hoe diep het wiel gaat inveren. Hieraan moet ik de afstand van
spatbord tot wiel aanpassen.


Zag op internet nog een leuk tankje van een HD.
Meteen maar even gekocht om te kijken of het wat is.
fatbob tank


01-09-06 Ben even een paar uurtjes bezig geweest in de schuur.
Het nieuwe subframe is gemonteerd. Ja het oude is eraf en heb een
subframe van een midnight virago gekocht. Heb het spatbord
even op de juiste plek bevestigd. Hoop dat ik genoeg veerweg heb.

Moet nog wel even uitgeboord worden omdat de schetsplaten van de xv920 toch
anders zijn dan die van een vriago 920.

Het spatbord moet op een nieuw punt worden doorgeboord. De gaten ga ik
later waarschijnlijk opvullen met soldeer.
xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper
xv920 pics xv750 chopper

Zal binnenkort even een paar fotos buiten maken.

****************

Het heeft even geduurd maar daar zijn we weer. Heb inmiddels de tank vervangen
voor een Dragstar tank. Vond de Vriago tank toch iets te Virago. Dragstar tank moet
nog wel bevestigd worden maar dat moet gaan lukken. Tunnel is in ieder geval breed
genoeg. Zadel zal ik zelf moeten gaan maken. Deze winter genoeg te doen.
Ik ben namelijk van plan om framebuizen aan de voorkant te monteren. De oude
forward controls worden vervangen door andere forwards. Deze worden dan op de
nieuwe framebuizen bevestigd.

Een kleine impressie:
xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper

xv920 pics xv750 chopper

Nu ga ik de zadelplaat maken. Eerst van karton daarna slijpen uit 1 mm plaat.

xv920 seat pan

Nu dus even slijpen
xv920 seatpan

En passen op het frame..
xv920 seatpan

xv920 seatpan

Nu het lastigste werkje het in vorm kloppen van de zadelplaat..
xv920 seatpan
xv920 seatpan

Veel klopwerk is op de bankschroef gedaan en de rest op het frame

xv920 pics xv750 chopper

Ziet er wat rommelig uit maar geloof me het ziet er straks erg strak uit
xv920 pics xv750 chopper

Forward controls moeten worden aangepast aan xv920.
Met de haakse slijper op maat gemaakt

Kreeg tussentijds nog bezoek van Mars. Ziet er debiel uit maar mn haar begon
te roken door de ijzersplinters

Nu even monteren om te passen

Weet nog niet of ik een crashbar monteer of gewoon framebuizen.

FF passuh!!!

Weet het nog niet. Kan bij de volgende update wel weer helemaal anders zijn.

Zit op het moment te wachten op een Honda GL1100 interstate spatbord
om voorop te monteren.

06-02-07 Op het programma staat: Voorspatbord bevestigen, bedrading achter
wegwerken en tankbevestiging maken.

Om te beginnen de tank: Beugel gemaakt (bedankt Lau,) tank erop geplaats en
eerst vastgepikt daarna tank eraf en afgelast.

Meteen maar even in de primer gezet tegen het roesten.
De andere kant natuurlijk net zo als deze kant.

Gaten boren en draadje tappen. Daarna kan toolbox bevestigd worden
voor de bedrading

Resultaat:

Volgende onderdeel. Spatbord bevestigen. Na opmeten hart op hart afstand
van de twee gaten in het Goldwing spatbord blijkt de afstand niet te
kloppen met de vorkgaten. 4,5 in plaats van 6. Aanpassen dus

Eerst de opstaande rand wegslijpen en daarna nieuwe gaten boren.

Na dit alles en uitboren van de gaten ziet het er zo uit:

En het resultaat van een avondje klussen:

 

Er is weer heel wat gebeurd sinds de laatste update.
Forward controls zijn vervangen door mid-controls. Er is een
valbeugel van een xv1100 pasgemaakt. De mid-controls komen
oorspronkelijk van een type 1984 virago. Deze moesten aan de
linkerkant verlengd worden. De achterrem wordt bediend met de hak.


Ook heb ik een bevestiginsbeugel gemaakt voor het later te plaatsen solozadel.

Goedkope tankdop op de kop kunnen tikken van een xv535

Bedrading zit inmiddels weer rechts zodat toolbox links kan vervallen.
Moet alleen nog ff een bakkie maken voor de relais e.d. Komt straks
achter de accubak te zitten. Accubak is een munitiekistje.

Flink zitten schuren en plamuren. Is goed te zien dacht ik zo. Heb al een aantal
onderdelen in de verf gezet. De kleur is legergroen geworden. Omdat ik zin heb
zo snel mogelijk te gaan rijden met de XV ga ik niet al te veel aandacht aan de
paintjob besteden. Komt later wel. Eerst rijden dan zien we wel weer.

Heb even geen foto van de primer maar lijkt me duidelijk dat eerst moet gebeuren voordat
er gespoten kan worden. Vers gespoten. De glans over de verf droogt straks mat op.
Zoals het hoort.

Zo wordt het dan ongeveer

Binnekort ga ik de accu weer plaatsen en brandstof in de tank. Achterste frame moet nog
worden gefatsoeneerd en zo zijn er nog meer afwerkdingen. Verlichting e.d. moet ook nog.
Voorlopig nog even niet in het donker rijden dus.

Nieuwste UpdateLaatste update CHOPPER-2:

Ja het project is klaar. Op nog wat elektrieke dingen na dan. Maar meer zullen
jullie er niet meer van te zien krijgen want er staat inmiddels een nieuw project klaar.
Maar hier de fotos van de voltooide xv-chopper 2.

FINISHED