Project 4 xv920 NoName

24-10-07 Weer even een update:
Er begint weer wat te borrelen in mn brein. Er gaat weer een nieuw project komen. Op dit moment ben ik weer druk op zoek naar een xv920. Dit keer met cardan i.v.m. de bredere en kleinere achtervelg. Cardan is ook een keer weer wat anders. De plannen die ik nu in mn hoofd heb gaan uit naar een klassieke chopperstijl met APEHANGER. Als het allemaal wordt zoals ik nu denk dat ik wil dan zal er dit keer ook airbrush aan te pas komen.

26-10-07 Het heeft niet lang geduurd want als het allemaal een beetje mee zit staat er morgen een nieuwe xv920 in de schuur. Dit keer dus een virago. Zal zo snel mogelijk meer laten zien maar nu alvast de fotos die ik kreeg van de verkoper.

De rechter dus (voor de wiseguys)

Binnenkort weer veel te koop, dus.

27-10-07 En ja hoor de motor is binnen. Koste wel wat moeite. Accu is slecht dus
moest ervoor zorgen dat ie niet afsloeg onderweg. Let op het warninglampje op
het dashboard. Bleef ook de hele weg branden. Was niet nodig want ik merkte zelf
wel dat het allemaal niet goed zat. Eerste 2 kilometer ging nog wel maar daarna
werd het steeds slechter. Af en toe bleek 1cilinder er mee te stoppen en dan
weer mee te werken. Na 10 kilometer werd het steeds erger. Uiteindelijk heb ik
de laatste 7 kilometer op 1 cilinder gereden. Moet hem dus eens een flinke beurt
geven. Voor de rest is ie optisch nog in prima staat. Hij zweet wat bij de achterste
cilinder maar voor de rest is het blok nog in goede staat. In ieder geval zit er heel
wat junk op de motor wat zo marktplaats op kan. Heb nog even een foto gemaakt
zoals ie er in “het echt” uit ziet.

De motor is gekocht bij IJsselmotoren in Kampen. Het was een motor die
zij verkochten voor een particulier. Ik moet zeggen dat de service bij hun
uitstekend is. Ik kreeg zelfs een visitekaartje mee voor als er iets mocht
gebeuren onderweg. Ze zouden me dan afzetten in Emmeloord met motor.

De komende tijd zal er flink gesloopt worden aan de xv om onderdelen te
verkopen en budget te creeren voor XV chopper 3. Uiteraard kun je het
hele project vanaf nu volgen op deze site.

De motor is nu redelijk gestript. Het achterframe heb ik zelf verlast.
Nadeel is nu dat ik op zoek moet gaan naar een andere accu. De huidige
past namelijk niet meer onder het subframe. Luchtfilterkant zal ook moeten
worden aangepast. Accu is toch het grootste probleem. De kracht van de
accu zal gelijk moeten zijn aan de huidige maar hij zal lager moeten zijn of
korter. Subframe wil ik ook nog gaan verstevigen met plaatmateriaal. De
lassen zijn immers wel door mijzelf gedaan dus neem ik liever het zekere
voor het onzekere. Tank moet ook even over na worden gedacht. Op dit
moment zit ik te denken aan een xv750SE tank of een Suzuki Savage tank.
Ze zijn beide smal zodat het blok goed zichtbaar blijft van boven. Het stuur
wat er nu op zit is een M-stuur. Deze ga ik zelf verbreden tot ± 95 cm.
Voor de rest zitten er genoeg ideeën in mijn hoofd maar deze veranderen
ook nog wel eens af en toe.

Op de volgende foto’s is te zien hoe hij er nu uitziet.

Kijk naar het verlaste subframe en je begrijpt het probleem van de accu.
Mocht iemen een suggestie hebben voor de accu laat het dan even weten.

De eerstvolgende fotos die zullen volgen zullen van het aanpassen van
het stuur zijn.

Probleem met de accu is opgelost. Via via heb ik een accu gevonden
die de perfecte afmetingen hebben. 3,5 cm lager.

********

Lang gewacht op een update zeker. Ja twas even rustig. Maar ben er nu uit
Change of plans! Wat alweer? Ja alweer. Ik heb besloten nu maar eens
een hardtail te gaan maken. Geeft me net iets meer mogelijkheden om er
een strakke lijn in te krijgen. Vanavond maar begonnen met het uit elkaar
trekken van de motor. Ruggegraat is van de motor gescheiden.

Alle bedrading en slangen moeten van het frame worden
losgekoppeld. daarna kunnen de bouten worden losgedraaid.

Voila!

Nu de vork er nog uit. Balhoofdplaat is verwijderd. Mis nu drie
kogeltjes maar is niet zo erg. Was toch van plan ze te vervangen.

Zie hier. Vork verwijderd.

En de ruggegraat

En het blok. Kan staks meteen een pakking vervangen. Nu kan
ik er net wat makkelijker bij. De ruggegraat gaat ontvet worden
en in de grondverf gezet. Gaat iets aparts worden wat kleur betreft.

Het frame kan in de primer nadat het grondig is gereinigd.

Een eerste basislaklaag gaat er nu op.

Windstil en 25 graden dus lekker buiten spuiten

En toen kwam de kater

Dit ding dus.

Zie mij zwoegen

Na een uur had ik de bout 4 slagen rond met de moker en een ringsleutel.
Al gauw bleek dat er meer aan de hand was. De bout was niet vastgeroest
maar het frame was krom waardoor de bout muurvast zat. Nog steeds
trouwens.

Om verder te kunnen moet er dus een nieuw subframe komen. Na een maand
een brug op de kop kunnen tikken in de perfecte kleur Brandweerrood. NOT!!

Lak is ook niet zo best meer maar dat maakt niet uit, gaat er toch afgschuurd
worden. As onderframe en lagers zijn onderweg dus dan kan dat ook in de
grondverf.

Maar toen was het tijd voor Bier en BBQ

Maar nu de bouten uit deze achterbrug. Zitten dus ook muurvast. Een halfuur rammen had geen effect. Ga maar eens een professional inschakelen om de bouten te verwijderen. Maar inmiddels is het wel gladgeschuurd. Dus als de bouten verwijderd zijn kan de zooi in de grondverf.

Glad genoeg. Binnenkort niet meer in te zetten als brandweermotor. Sorry Jeroen! Nu de tank. Tank is van een yamaha Maxim maar de tunnel is te smal. Dat wordt lekker rammen dus op de binnenkant. Toch maar een uitdeukhamer gekocht. Sloeg 2 jaar terug met een klauwhamer een gat in een tank. Al doende leert men zeg maar.

Past bijna. Nu de achterflap zeg maar nog even plat slaan.

Lekker slopen!!!!

Hmmm… Ziet er eigenlijk best wel goed uit. Combi zwart wit is nog niet zo gek.
Zag dit trouwens in de Bigtwin. Bouwer was ene bloobs die een xv1000 in het wit
had gemaakt. Heb mijn vrouw twee kleuren voorgehouden om te kiezen voor de
motor, zwart en wit. Ze zei: doe maar. Dus ik deed het.

Binnenkort Laurence even lief aankijken en zien of hij de bouten uit de achterbrug wil verwijderen.

Nieuwe klepdekselpakking geplaatst en blok schoongemaakt. Nog even wat
foto’s van het verschil.

xv920 blok

Wel vies ja.
xv920 blok

Nieuwe pakking en al wat schoongemaakt

Achterbrug is ook weer terug zonder de vastgeroeste bouten. Met dank aan Brian Hovinga. Meteen bij hem een steekas gescoord waar straks de monoshock aan vast komt.

Ja het plan om een hardtail te maken is van de baan. Mijn vrouw wil haar rijbewijs halen en moet een motor hebben. Dat wordt dus deze. Maar haar gezondheid laat het niet toe om op een hardtail te rijden.

Het onderste stukje frame waar de achterbrug aan vast zit is van een enorme berg roest ontdaan. Rotklus en roest in de neus. Was een paar uurtjes werk maar dan heb je ook wat.

Loszittende verf is verwijderd en roest afgeschuurd. Vervolgens in twee lagen epoxy en meteen afgelakt ter bescherming. Meerdere lagen zwart en 3 lagen blanke lak.

Geen tien met een griffel voor het spuitwerk maar dat maakt niet uit. Stukje frame komt niet in het zicht.

Volgende klus wordt de achterbrug nog wat bijschuren en in de grondverf zetten.

OK. De achterbrug zit in de putty. En een dag later gaat de primer erop.

En nu volledig in de primer

En morgen gaat de zwarte lak erop. Het wordt dit weekend 29-08-2008 warm zeggen ze. Dus perfect weer om te spuiten.

En verder gaat het…
Lang geen update maar ik heb niet stil gezeten. Tussen de verbouwing thuis door toch af en toe even aan het project gewerkt. FF een foto maken van hoe het later weer in elkaar moet.

Lekker schuren…

En vervolgens spuiten. Eerst primer natuurlijk

En achterburg ook nog…

De opbouw gaat weer beginnen

Ruggengraat erop

En toen kwam het volgende probleem
De oude rubbers uit de schokbrekerm wilden met geen mogelijkheid eruit.
Heb ze moeten uitboren en daarna uitpersen om ze netjes te verwijderen.
Het uieindelijk opnieuw plaatsen van de nieuwe rubbers heb ik laten doen.

Macgyver heeft een oude gasnippel gebruikt om het rubber eruit te duwen

Verder bouwen maar.

De stand van zaken op dit moment

Ja en toen was er na een lange tijd weer en update. We leven in het jaar 2009 om
precies te zijn rond februari. Kan ook begin maart zijn.

Ik ga verder met de nieuwe kogellagers in het balhoofd te plaatsen en de kroon-
platen met vork terug te plaatsen in de motor. Nieuwe kogellagers waren nodig
omdat ik zo slim was om de ouden als stuiterballen te gebruiken toen ik de bal-
hoofdplaten verwijderde. Heb ze helaas niet allemaal gevolgd.

Zo die zitten weer. Daarna nieuwe uitlaatpakkingen bevestigd. En een zadelplaat gemaakt.

Omdat karton niet echt solide is heb ik het maar overgetrokken op 1 mm dik metaal.

En met de haakse slijper uitgesneden.

We gaan verder met opbouwen. Heb er zin in. Kijk het begint al wat te lijken.

Maar helaas het was één stap vooruit maar twee stappen terug. In al mijn enthousiasme was ik de kabelboom vergeten te plaatsen tussen het blok en frame. Dus de boel mag weer uit elkaar

En de kabelboom er weer in

Vastschroeven maar weer.

Nu we toch bezig zijn ook maar even het luchtfilter vervangen. Kan natuurlijk zeggen: “rechts het oude en links het nieuwe.” Geeft misschien wat duidelijkheid
voor sommigen.

Toen diende zich het volgende probleem aan: De xv-chopper gaat van de hand. Maar voordat het zover is gaat de nieuwe eigenaar meebouwen om het af te maken. Zijn GPX600 is overleden en had dringend een nieuwe motor nodig.

Om mij te overtuigen van zijn kunnen laat ie zien hoe hij op de juiste wijze met gereedschap om kan gaan.

Zoiets toch? Zie je wel dat ik geschikt ben!

Its a serious job and i can take it.
Kijk langs mijn vingers. Goed hè?

Maar eerlijk is eerlijk, heel netjes gedaan.

Intussen alle draden aangesloten. Kleur op kleur. Valt echt niet mee. Helaas zat er geen leven in de Virago. Helemaal niets. Toen toch maar de stekker van de koplamp van de startonderbreker gehaald en op de juiste manier aangesloten. Ja hoor de startmotor maakte een halve slag.

Yahoo. De blijheid straalt eraf. Om 11 uur ’s avonds de eerste tekenen van leven.

En verder gaat het weer. De accu is aan zijn einde dus er komt een nieuwe accu in.

Nu nog gaatjes boren en dan bekleden.

Onuitgenodigd maar toch langsgekomen. Michael Jackson.

We moeten ook even de remmerij nazien. Die deed het niet. Dus los maar weer de boel.

En er weer in. Remmerij is ook weer klaar.

Nu moet ik ook weer wat doen natuurlijk dus ik bemoei me met de tank.

Kreeg een tip om het eens wat gladder te plamuren. Bespaart je heel wat tijd. Omdat we nogal eigenwijs zijn aangelegd heb ik me daar weer eens niks van aangetrokken. Is weer zo jammer.

Ga niet alle stappen weer bij langs op de site dus er zitten wat sprongen in het totale proces.

Goed afnemen en vetvrij maken. Van de tank dan. Heb het met mn compagnon ook geprobeerd maar ik vrees dat dat een liposuctie gaat worden.

In laagjes dan deze keer maar weer.

En dan het tussenresultaat

Komt vast wel goed.
Tankleer van een VT1100 zou er ook op kunnen.

Helaas gaat er wel veel bier in de nieuwe sleutelaar gezien zijn postuur en ervaring. Maar dat mag de pret niet drukken.

16 juni 2009.

We zijn weer eens lekker bezig. Wel met een halve gehandicapte. Mn broer heeft een ontsteking in zijn teen. Drie keer zo dik als normaal en 2 andere tenen doen het niet meer. Niet best. Ik denk dat het ook niet veel goeds gedaan heeft dat ik vanavond met mijn houten boeren klompen erop ben gaan staan. Maar eerst de ontsteking eruit en dan revalideren van de kneuzing.

Wel weer lekker opgeschoten. De een lekker aan het spuiten en de ander de kabelzooi netjes wegwerken. Als ict-er wil je de bekabeling geordend hebben. Dat is weer eens gelukt.

Even flink schudden. En dan spuiten

Gelukkig groeit het gras snel en moet regelmatig gemaaid worden. Wel weer een beetje
jammer van de bouwvakkerskont.

Kabels, kabels en nog eens kabels. Moet wel netjes worden. Nu we zo ver zijn moet het er
straks wel netjes uitzien als alles klaar is.

Mooie kabelbinders om alles bij elkaar te houden.

Het wordt wel wat. Gaat helemaal goedkomen.

Zoals misschien op de foto’s te zien is, is de glanzende zwarte kleur vervangen door mat. Past iets beter bij het geheel.

De motor start uiteindelijk maar loopt niet lekker. 1 poot doet niet mee. Dus daar moet iets mee gebeuren. Bougies zijn goed maar worden toch vervangen. We besluiten hem na te laten kijken door Hovinga Motors in Emmeloord. Die matst me nog wel eens.  Intussen is de motor bij de monteur geweest. Hij liep immers op 1 poot. Het probleem zat hem in de gasklep. Die zat los. Hierdoor werd de motor ontregeld en liep statonair wel goed maar bij gas open ging het mis. Maar dat is weer keurig opgelost.


We zijn zover gevorderd

By the way. De dragstar is te koop!!!!

Ja en dan komt het volgende probleem. Omdat het digitale dashboard, de zogenaamde cycom
verwijderd is werken een aantal dingen niet meer. De koplampdraden moeten worden
getraceerd. Het achterlicht werkt niet. En het remlicht ook niet meer. Dat laatste werd
overigens duidelijk toen het achterlicht weer functioneerde. De koplamp is na een avond
speuren opgelost. Het achterlicht nog niet. Dat kostte weer een avond. Het bestuderen van
het stroomschema vergt het nodige denkwerk als je niet gewend bent er mee om te gaan.
Helaas het remlicht ging niet werken. Hoewel dezelfde logica werd gebruikt als met het
achterlicht. Het gaat dus om het leggen van een bypass om de computer niet meer hoeven
te gebruiken. Nu gebruikt yamaha gelukkig allemaal uniek gekleurde draden en stekkers. Dat
maakt het makkelijker maar nog steeds niet simpel. Maar goed. De toegepaste truc van het
achterlicht resulteert in een continu branden van het remlicht. Dus steeds weer opnieuw
bestuderen. Het kostte uiteindelijk twee avonden om er achter te komen. Dat de toegepaste
truc eigenlijk ook voor het remlicht werkt. Het probleem zat hem namelijk in de achterrem-
schakelaar. Die was te strak aangedraaid zodat het lampje dus gewoon altijd brandde.

Misterie opgelost. Drie 10A en twee 15A zekeringen moesten eraan geloven. Maar het
werkt. De opbouw kan nu defintief afgerond worden. Nog wat spuitwerk her en der.
Zadelbevestiging moet nog aan de achterkant. Kabelboom nog wegwerken aan de
zijkant. Motor in de wegenbelasting en verzekering en klaar voor de eerste proefrit.
Mag tie eindelijk naar zijn nieuwe baasje. Nou ja baasje. Zeg maar gerust een beste baas.

Nu wil Onslow natuurlijk even poseren. Na… vooruit dan maar.

En ja als je dan aan het klussen bent met je eigen project word je wel eens opgewonden.

Zo’n uitlaatbocht komt dan wel weer van pas.

Maar het begint erop ter lijken.

Inmiddels is op 18 augustus de verlichting helemaal compleet. Uiteindelijk ook 4 knippers
gemonteerd. Koplamp en achterlicht zitten er ook op.

En nog een van voren.

Bij de volgende update zal de motor waarschijnlijk al enkele weken zijn ingereden. XV-Chopper 3 is dus zo goed als gereed. Voorlopigzal het even duren voor er een volgend project wordt gestart. Eerst zal er een Kawasaki GPZ600 worden gestript en daarna kan het zijn dat er nog een miniprojectje komt van een xv535….

We gaan het zien.