Project 6 XVS650 dragstar


Ja, zo kwam hij binnen. Heb hem niet ver van hier gekocht en opgehaald.
Om precies te zijn 4 kilomter verderop. In dezelfde stad. De basis is goed. Whitewall banden. Technisch gezien is de motor goed onderhouden. Helaas qua uiterlijk niet erg goed. Maar goed. Het begin is er. Heb lang lopen twijfelen om hem weer weg te doen. Maar zoals de goedlettende lezer weet dat ik deze motor in het bezit had voor mijn Harley. Dus een stuk verleden waar ik te snel afstand van moest doen is weer terug. Dus koesteren. Naast de VT600 gaan we dus aan de slag met een xvs650 dragstar uit 1998 met een kilometerstand van 23000. Goede banden. Veel missende bouten. Een kromme remschijf en slechte bougies. Remschijf was helaas krom. De motor remde alsof er een soort ABS op zat. Deze moest dus vervangen worden. Bij Hovinga Motors
een nieuwe gekocht tegen een wel heel schappelijke prijs. Bedankt Brian. Meteen twee nieuwe bougies meegenomen. Nu was er de gelegenheid om een momentsleutel aan te schaffen. Wist ik veel dat ie zo reteduur waren. Met korting 162 Euro. Maar dan heb je wel een goeie. Thanks mede bobobiker Laurence van AES Emmeloord. Nu geen gelul meer en geen reclame. Levert toch geen stuiver op. We gaan beginen. Motor opbokken.

xvs650 dragstar

Wiel er uit en schijf verwijderen.
xvs650 dragstar

Oude schijf er afgehaald. Was geen probleem. Bouten kwamen lekker makkelijk los. Toch ook wel zijn voordeel van en jongere motor. Zie de foute adelaar op het spatbord. Gaan we later weer gebruiken.
xvs650 dragstar

Boven zie je nog net een glimp van mijn veel te professionele momentsleutel.

Nieuwe schijf er op en kruislings monteren. 25nm aanhaalmoment. Hoor nou hoe professioneel als dat klinkt.
xvs650 dragstar

En hup, het wiel er weer in.
xvs650 dragstar

En nu we toch bezig zijn. Laten we meteen dan maar gaan slopen. De bougies zijn inmiddels vervangen. De motor loopt nu meteen op twee poten. En klinkt lekker.
xvs650 dragstar

Na het zadel te hebben verwijderd zijn de tassenbeugels aan de beurt.
xvs650 dragstar

Er zaten een paar beugeltjes op waardoor de knippers er af moesten. Meteen ook maar het achtelicht verwijderd. Moest toch nog gebeuren. En even onder de rok kijken of alles er netjes uitziet. Achterlicht verwijderd en meteen spons erbij en schoonmaken.
xvs650 dragstar

En dit is de opbrengst van een middagje sleutelen.
xvs650 dragstar

En nu verder. Zie hoe slecht het uiterlijk was verzorgd van de motor.
xvs650 dragstar

De andere kant zag er ook zo slecht uit. Maar zie wat chromepolish kan doen.
xvs650 dragstar

En dan begint de belangrijkste klus van vandaag. De looks aanpassen. We beperken ons vandaag tot het spatbord. De voorste wordt verwijderd en ee vorkbrace blijft over. Dit is wat overblijft als je het plastic verwijderd. De adelaar wordt weer gemonteerd. En we beginnen aan het oh zo lelijke achterspatbord. Een dronken japanner bedacht dit spatbord omdat ie een hekel aan zijn baas had. Ik pas het nu aan zoals ik denk dat hij het had bedoeld als hij nuchter was geweest.
xvs650 dragstar

xvs650 dragstar

xvs650 dragstar

De dremel was gewillig en er is toch een heel stuk afgeslepen. Check het  voorlopige resultaat
xvs650 dragstar

Na een middag sleutelen ben ik toch tevreden. XV-CHOPPER did it again.
En voor de liefhebbers weer een echte luchtgekoelde XV chopper.

Nu vond ik toch dat het wel een beetje veel oranje was. Omdat de shadow vlx600 toch voor een nieuwe voorband en vorkkering bij Hovinga motoren staat kunnen we even de xvs aanpakken. De Harley laten we gewoon origineel. Oh daarover gesproken moet ik toch toegeven dat de dragstar gewoon een mooiere motor is dan de Harley. Misschien vloek ik nu wel heel hard in de Harleykerk maar het is gewoon zo. Althans ik vind dat. Ontzettend goed gejat van de softail van Harley maar dan net even iets subtieler. Denk dat Yamaha het weer heeft geflikt. Toen met de Triumph kloon xs650. Nu met de HD softail kloon xvs650. Hij bestaat al weer 15 jaar maar nu zie je steeds meer een chopper, bobber of wat dan ook op basis van een xvs650 dragstar.

Oké, na wat sentimenteel gezwets nu weer verder met de verbouwing.

Voor en achterspatbord matzwart gemaakt. Tank moet er ook aan geloven. Tenminste het blauwe gedeelte van de tank. Dat wordt namelijk matzwart. Goh! Daarna komen de, van Eagle Jens en zijn vrouw als kadootje voor het slagen van mijn vrouw voor haar rijbewijs gekregen emblemen erop. Pfew, wat een zin. Achterlicht is in bestelling bij BR-Custom. Daar komt ook de trim vandaan die om het spatbord gaat. Zie je de volgende keer wel. Toffe gasten daar in Nijkerk. Even bellen en vragen of het mogelijk is iets van Highwayhawk te leveren wat niet op de site staat. Krijg je als antwoord dat je 5 minuten geduld moet hebben want ze zullen even de site bijwerken. Goed bezig gasten!

Let op. Voorspatbord is toch weer gemonteerd. En wat zit er op? De foute adelaar. Waarom? Omdat iedereen die het ziet zegt: “Je gaat toch zeker die adelaar er af halen?” Daarom is fout eigenlijk ook weer goed. De adelaar staat voor vrijheid. Daar is waar het om gaat. En dat gevoel wil ik de persoon geven die deze motor krijgt. WOW, die is diep man!
xvs650 dragstar

Dus!
xvs650 dragstar

Hopelijk zijn deze week de spullen binnen en kunnen we de motor rijklaar maken.

En dan is het zover. Achterlicht (Highway Hawk Doc) en trim zijn binnen. Dus afmaken. Omdat het spatbord van plastic is hebben we geen massa via metaal. Dit moeten we zelf dus maken. Houd hier altijd rekening mee als je een achterlicht of knipperlichten op plastic monteert.

Boven zijn de standaard draden. Het blauwe stekkertje is nieuw. Deze zit aan een bout van het achterlicht vast. Het uiteinde monteren we weer op een zwarte massadraad van de motor.

Een redelijke spagetti weer
problemen achterlicht
Draden worden zoveel mogelijk achter het metalen spatbord weggewerkt.
De restanten worden goed vastgezet zodat het acherwiel niets kan beschadigen

En zo ziet het er dan uit. Nu hopen dat het vrouwtje de motor goed kan beheersen. Zo niet dan moet ik afscheid nemen van deze XV-chopper. Dat is iets waar ik niet aan wil denken. Ik vind dat deze motor weer helemaal naar mijn zin is.
xvs650 dragstar

Netjes toch?
xvs650 dragstar