Project 7 CB250 Cafe Racer

CAFE RACER 1

Project CB250 twin

Omdat ik van Customs hou en mijn zoon van Racers hebben we lichtelijk te maken met een kloof. Om die kloof te overbruggen zodat je samen een project kan afronden heb je iets nodig wat daar tussenin ligt. Zie daar de oplossing, een cafe racer! Omdat het allemaal niks mag kosten, omdat het vorige project van 175 Euro, 250 Euro heeft opgeleverd, moeten we op zoek naar iets betrouwbaars maar ook weer goedkoop. Dan blijft er niet veel over en dan komje automatisch op je oude lesmotor terecht en dat is de Honda cb250.

Oerlelijk maar degelijk en daarom onverwoestbaar. De basis, het frame en blok zijn goed en lenen zicht uitstekend voor een caferacer.Hier volgen wat foto’s van hoe we deze motor vonden op marktplaats. 37000 km op de teller.


Moeilijk te zien op de foto maar toch maar een bod gedaan van 375 Euro. Motor is Ex-lesmotor dus je mag wat verwachten. In ieder geval het technisch onderhoud is prima in orde.

Motor bekeken in het donker en beluisterd. De staat van Alu leek niet echt goed maar was slecht te bepalen zonder licht. Het blok klonk in ieder geval echt als nieuw. Een dejavu momentje van de eerste rijles 14jaar geleden. De deal beklonken
en de zaterdag erop de motor van Oudeschoot naar Emmeloord gereden. Motor is technisch in prima staat. Uiterlijk is hij in mindere staat. Veel corrosie en oxidatie op blok. Roest op de uitlaten en waar dan ook. A hell of a job….

En waarom kochten we deze motor dan toch? Wat hadden we voor ogen?

Nou DIT!


Nou ja, we zijn nog ver weg van iets wat daar op lijkt maar de iedeen zijn er.

Omdat een tank van een xs850 niet makkelijk te krijgen is gaan we van start met een xj550 tank. Komt redelijk in de buurt en is een mooie basis.

Maar eerst maar eens bekijken hoe groot de klus is.

Nou dat valt niet mee dus.

Lekker schuren en poetsen dus. Omdat ik dit nog nooit eerder bij de hand heb gehad moet ik wat informatie verzamelen op internet. Hoe maak je dit nou netjes? Allerlei middelen worden op internet aangeprezen maar
als je de reviews leest werk eigenlijk niets naar tevredenheid. Of het haalt niet alles weg of je hele blok wordt donkergrijs en ruw. Nou dan maar afgaan op je intuitie en iemand die zei dat er maar een manier was en dat is schuren met waterproof schuurpapier. Een K-Klus van jawelste maar het is niet anders. Het is je hobby of niet.

En deze held en ik gaan e klus klaren.

Aan de slag jongen

Hij gaat lekker joey!


Even kijken wat er allemaal te herstellen is.
Bijvoorbeeld de uitlaten. Is dit nog netjes te krijgen?



Blijkbaar wel want een eerste poging met Autosol ziet er niet verkeerd uit.

Volgens mij is Elvis al weer Ready to Leave the building.

Nou ja hij heeft alweer heel wat gedemonteerd. Nu is het de beurt aan mijn.
De koplamp is op meerdere plekken gescheurd en de koplampring is verbogen en zit met plakband vast. Ja het was een lesmotor hè!

Waar de schilderstape zit zitten de barsten.

Een matje geknipt en een papje gemaakt om er op te smeren. Het omcirkelde deel was nog lastig. Dit is het klempunt van de koplampring.
Dit was gescheurd en daarom zat de koplampring met tape vast.

En dan de koplampring. Deze was zo verbogen dat ik eerst een nieuwe wilde kopen. Omdat we dit low-budget willen doen is dat dus geen optie. Dus ik dacht dat verhitten wel hielp en vastklemmen.

Helaas hielp dit voor geen meter. Dus er moest gewoon ambachtelijk gebogen worden op het oog. En het is gelukt. Er moesten ook nog wat plakbandresten verwijderd worden.

Het eindresultaat van de koplamp zien jullie binnenkort. Nu eerst wat schuren op het blok Waterproof schuurpapier doet dus wel wonderen. Een eerste resultaat.

Even naar buiten gereden om te zien hoe de motor kaal is.